Tuesday, January 25th, 2022

Online handel og e-commerce

Internettet har ændret den måde, forbrugerne handler på. Mens folk plejede at strømme til fysiske butikker, er de i dag mere tilbøjelige end nogensinde til at søge online efter produkter, før de beslutter sig for, hvor de skal købe dem. En del af årsagen bag dette skift er, at det er så nemt for shoppere at finde gode tilbud på forskellige websteder – herunder eBay og andre auktionssider, Amazon og online-forhandlere.

Men hvad er det præcist, der tiltrækker forbrugere til disse sider? Hvad er nogle af faktorerne bag dette skift i forbrugernes købsvaner?

En grund til e-handels voksende popularitet har at gøre med opfattede fordele såsom bekvemmelighed og omkostningsbesparelser. Faktisk viser nyere undersøgelser, at over tre fjerdedele (77%) af kunderne føler, at det er mere bekvemt at handle online end at gå i butikken. Denne tro udspringer blandt andet af, at du kan shoppe et stort udvalg af produkter med blot et par klik, og få dem leveret til din hoveddør uden at skulle genere trafik eller finde parkeringsplads.

Bekvemmelighedens appel er også relateret til det faktum, at webbaserede forhandlere nemt kan bestemme din placering og tilbyde forsendelse til steder lige nede ad gaden fra dig. På den måde skal de ikke bekymre sig om høje distributionsomkostninger eller dyr fragt, hvilket giver dem mulighed for at give disse besparelser videre i form af billigere priser. Dette er en væsentlig faktor bag “showrooming”-tendensen (shoppere, der tjekker produkter ud i murstens- og mørtelbutikker, før de køber dem online til en lavere pris). 

En anden faktor bag populariteten af ​​e-handel og e-commerce er omkostningsbesparelser. Undersøgelser viser, at shoppere i gennemsnit sparer 25 % på deres indkøbskurv, hver gang de handler online, sammenlignet med at handle i fysiske butikker. Grunden til dette er, at flere online forhandlere har en langsigtet vision for deres forretning og arbejder på at reducere omkostningerne mest muligt. Dette er ikke kun godt for dem, men også deres kunder, som får fordelen af ​​sådanne omkostningsbesparelser. Mange shops og forhandlere benytter sig i dag af omnichannel strategi, læs mere her.