Julesalget bliver af mange opfattet som hyggeligt, rummeligt og behageligt. Det er nemlig ofte krydret med julemusik, brændte mandler og varm kakao – og så er der julepynt og julebelysning over alt, hvor man kigger hen.
For landets mange butikker og forretninger er der dog ikke kun hygge, gløgg og æbleskiver. Julesalget er nemlig årets vigtigste salg – og det betyder, at der altså ikke er plads til slinger i valsen. Det er nemlig lige præcis juleperioden, der afgør, om salgsåret har været en succes eller det modsatte. Der er altså en del pres på medarbejderne i både små og store forretninger rundt omkring i landet op ti jul – og det er lige præcis derfor, at du som butiksindehaver ikke må overlade noget som helst til tilfældighederne. Vi har her samlet vores bedste tips til, hvordan du skaber fundamentet for et godt julesalg i din butik.
Julebelysning og -dekorationer
Stemningen er utrolig vigtig. Det er nemlig den helt rette stemning, der gør, at kunderne kommer ind og får lyst til at opholde sig i butikken – og det er også det, der gør, at de køber flere ting og f.eks. køber varer på en impuls.
Op til jul er der meget, du kan gøre for at skabe en hyggelig stemning i din butik, heriblandt især professionel julebelysning og -dekorationer. Det er nemlig med til at give butikken karakter og kan endda bruges til at sætte fokus på bestemte områder, som kunderne skal lægge mærke til, bl.a. de vigtigste varer. Det skaber med andre ord en hyggelig atmosfære, giver alle en varm velkomstfølelse og får kunderne til ubevidst at ville opholde sig i butikken.
Træn dit personale
De fysiske rammer kan gøre meget, men de hjælper ikke, hvis serviceniveauet er meget lavt. Det er derfor vigtigt, at du sikrer en fantastisk serviceoplevelse ved at træne dit personale op til julesalget – og selvfølgelig også ved at have nok medarbejdere på arbejde. Hvis der er for mange kunder i forhold til medarbejdere, så er der ikke tid til den enkelte kunde og det giver utålmodige kunder, som måske vælger at gå et andet sted hen i stedet for. Hvis der er for travlt og for få medarbejdere, vil det også være svært for den enkelte at holde humøret oppe – og det påvirker naturligvis også serviceniveauet.
Det kan her være en god idé at være tidligt ude og få assistance af f.eks. skolepiger til at pakke gaver ind. Det tager nemlig en stor del af byrden for resten af personalet. Derudover kan det også være en idé at spørge leverandører, om de har lyst til at sende sælgere ud, som kan demonstrere varer. Det kan nemlig skabe flere salg, uden at ressourcerne går fra dit eget stampersonale.