Vil du gerne have resultater med online markedsføring, så er der godt nyt. Du behøver nemlig ikke sidde fordybet i tykke lærebøger og kæmpe for at få teoretiske idéer til at sidde fast på rygraden. Til gengæld må du indse, at intet varer evigt, og den strålende metode, du flittigt har benyttet til den digitale markedsføring, pludselig ikke længere fungerer.
Online marketing er et dynamisk fagområde, hvor byggestenene synes umådeligt skrøbelige. Vores viden er flygtig, og der bliver løbende gjort nye iagttagelser og bedrevet ny forskning – ofte i jagten på universelle sandheder. Sådan er det dog ikke indenfor den digitale verden.
Det der virker i dag, virker måske ikke i morgen
Indenfor den digitale verden er alt til forhandling, og det der fungerede i går, fungerer måske ikke i dag. Vores nye digitale platforme får hele tiden nye opdateringer og kampen om succes på den digitale scene er benhård. Google, Facebook og de andre tech-giganter afslører kun en brøkdel af det bagvedliggende maskineri, og der er derfor op til brugerne at finde ud af hvad der virker og hvad der gør det modsatte.
Det gælder altså om at prøve sig frem. Glem teori. Der er rent anarki når det gælder online marketing. Enhver er sig selv nærmest, og inden ønsker at afsløre for meget af frygt for at miste selv det mindste forspring. Det er fuldstændig ligesom efterårets svampesæson, hvor ingen vil afsløre de bedste steder at plukke svampe.
Uklare spilleregler
Selvom spillereglerne kan synes uklare og kampen unfair, så kommer der heldigvis gode resultater ud af at prøve sig frem. Metode ’best practice’ handler om at benytte de bedste metoder og løsninger, som generelt vurderes som favorable i forhold til andre metoder. Der er altså ikke nødvendigvis en omfattende teori bag metoderne, men så længe løsningen giver resultater, er det heller ikke nødvendigt.
På hjemmesiden grafisk.online kan du finde masser af idéer og forslag til hvordan du kan lave effektiv digital markedsføring i tekst og billeder. Her er fokus rettet mod de metoder som virker og som skaber resultater. Konverteringer, interaktioner og salg er målet, men vejen herhen er i konstant udvikling. Heldigvis kan det også være sjovt bare at prøve sig frem.